Avans Nieuwsbrieven

De Toekomst zal het leren! Minisymposium, woensdag 20 januari 2016

8 december 2015

De Toekomst zal het leren! Minisymposium, woensdag 20 januari 201

1. Alle ballen op de leerkracht!

In deze interactieve workshop gaat het over hoe het basisonderwijs was, hoe het is en hoe het kan worden. Jacques Jacobs, oud-inspecteur van het onderwijs, leest passages voor uit zijn nieuwste boek ‘Zacht voor kleuren, hard voor vlekken’ (zie www.jacquesjacobs.nl). Al verhalend deelt hij zijn ervaringen en inzichten over de veranderingen in het onderwijs, wie er eigenlijk de baas is en wat ons dat kan leren voor de toekomst. In deze verrassende workshop, kritisch én met een glimlach, worden deelnemers uitgenodigd vragen te stellen en meningen te delen.

door Drs. Jacques Jacobs, oud inspecteur van het onderwijs

2. Onderzoek door leerkrachten werkt! En hoe!?

Alle studenten voeren in hun laatste jaar een praktijkonderzoek uit, maar ook leerkrachten doen steeds vaker onderzoek. Er wordt veel waarde gehecht aan praktijkonderzoek omdat het bijdraagt aan de professionele ontwikkeling van de leerkracht, maar vooral ook omdat het kan bijdragen aan schoolontwikkeling. Dat blijkt echter nog niet zo makkelijk te zijn. Tijdens deze workshop verkennen we aan de hand van (jullie eigen) sprekende voorbeelden wat de waarde van dit onderzoek is. We bespreken welke kenmerken van het onderzoekproces, -product en randvoorwaarden ervoor kunnen zorgen dat praktijkonderzoek daadwerkelijk bijdraagt aan schoolontwikkeling. Met deze workshop nemen we alvast een schot voor de boeg op de mogelijke resultaten van het onderzoek dat wij samen met Miranda Timmermans uitvoeren naar de waarde van praktijkonderzoek dat onder alle 33 erkende academische opleidingsscholen wordt uitgevoerd.

Janneke van der Steen (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) en Anje Ros (Fontys Hogeschool Kind en Educatie)

3. De leerkracht van kritisch denken op het leren van kinderen

Suzan van Brussel is gestart met een promotieonderzoek naar 'kritisch denken' van leerkrachten basisonderwijs. In deze workshop presenteert zij actuele theorie rondom 'kritisch denken' en hoe leerkrachten en leerlingen dit kunnen leren. Daarna gaat u samen actief verkennen wat het ruime begrip 'kritisch denken' op de basisschool kan betekenen voor leerkrachten en voor het leerproces van kinderen op de basisschool. Bent u een kritische denker? En hoe stimuleert u het bij de leerlingen?

door Suzan van Brussel, promovenda Pabo Avans Hogeschool

4. De kenniskring als katalysator

INOS heeft de afgelopen tijd binnen drie kenniskringen gewerkt aan toekomstgericht onderwijs. In een kenniskring leer je van en met elkaar door vanuit verschillende disciplines en invalshoeken te kijken en onderzoek te doen. Leerkrachten, directeuren, een opleider en soms studenten werken er samen. De kenniskring fungeert zo als katalysator van ontwikkeling en innovatie.

In deze workshop staan we stil bij het leren in kenniskringen. Welk onderzoek wordt er gedaan? Wat levert deze manier van leren op? Voor welke uitdagingen staan we nog? En wat kunnen we andere scholen meegeven? Kunnen we er studenten bij betrekken? Hoe? Tot slot delen we met jullie enkele vragen die wij als onderzoekers graag beantwoord willen zien.

Door Hans van der Heijden (docent Pabo Avans , lid kenniskringLeerkracht Pabo Avans en lid kenniskring Flexibele school van INOS) en Desiree van den Bogaard (senior beleidsmedewerker Onderwijs INOS, procesregisseur kenniskring vaardigheden 21ste eeuw INOS en lid kenniskring Leerkracht Pabo Avans)

5. Een ronde langs Leerkracht Onderzoek (1)

Marlies Bax (INOS): Communities of Practice en Samenwerkend Leren, Marijke Ebben (KPO): Feedbackvaardigheden aanleren door video opnames

Maartje van Kelle (KPO): Begeleiding startende leerkrachten

Pim Kimenai (onderzoeksstage vanuit Hogeschool Leiden): Zelfsturing door pabostudenten)

Esther Woertman (pabo Avans): De onderzoekende houding van pabo studenten).

Aan de hand van een aantal vragen dagen zij u uit om mee te denken over het onderzoek. Ze stellen het bijzonder op prijs als u hen voorziet van feedback.

De sessie wordt geleid door Theo Pullens, senior onderzoeker van pabo Avans Hogeschool.

6. Een ronde langs Leerkracht Onderzoek (2)

Binnen het lectoraat Leerkracht wordt onderzoek gedaan naar het versterken van de leerkracht. In augustus van het afgelopen jaar zijn de kenniskringleden uit de opleiding en de basisschool gestart met hun onderzoeken. Tijdens deze postersessie maken we een rondje langs de onderzoeken van:

Liane Magendans (Deeltijd Academie Avans): Het belang van impliciet weten)
Paul Nelen (Borgesius): Duurzaam gemotiveerde leerkrachten
Neeltje Raas (LPS): Digitaal burgerschap van leerkrachten en leerlingen
Mariëlle Rijsmus (pabo Avans): De relatie tussen motivatie en toetsresultaten van pabostudenten
Hans van Oosterbosch (pabo Avans): Onderzoekshouding van derdejaars pabostudenten).

De sessie wordt geleid door Hans van Oosterbosch, opleidingsdocent van pabo Avans Hogeschool.

Inschrijven minisymposium

Laatst bijgewerkt op 12 januari 2016.