Avans Nieuwsbrieven

print

Keynotes en workshops Pabo Symposium Wat beZIELT de leraar? 30 maart 2016

25 januari 2016 door PABO

Eerste keynote lezing  
13.45-14.30 uur Flip the system, de leraar centraal, door Rene Kneyber, lid van de Onderwijsraad en docent Wiskunde

Het Nederlands onderwijs heeft een lange periode van top-down hervormingen achter de rug. Dit heeft gezorgd voor een groeiende onvrede en onrust onder leraren. De laatste twee jaar verandert het beleid door de leraar steeds meer centraal te zetten, zoals bijvoorbeeld te zien is in de opzet van de curriculumhervorming Ons Onderwijs 2032. Maar wat betekent dit voor de leraar, en voor de beroepsopvatting van de leraar? De verschuiving van uitvoerder naar professional heeft consequenties voor zowel de leraar als de schoolleider. René Kneyber, docent wiskunde en lid van de Onderwijsraad, licht deze ontwikkelingen toe en schetst een beeld van modern leraarschap.

Workshops 15.00-16.00 uur 

Workshop 1 Betekenisvol leven en leren met, door en in verhalen, door Bill Banning, docent levensbeschouwing voortgezet onderwijs, auteur “Leraren, wat boeit jullie?” 

In deze workshop worden de deelnemers gevoeliger gemaakt voor de betekenis van verhalen binnen de persoonsvorming; emotioneel en sociaal. Waar het huidige onderwijs regelmatig een zakelijke invalshoek kent met een overdaad aan testen en toetsen, komt in deze workshop de motivationele ondergrond van ieder leerproces nadrukkelijker aan bod. In het eerste deel van deze workshop delen deelnemers hun ervaringen; in het tweede biedt de inleider– inspelend op de gedeelde ervaringen - zijn visie aan met concrete handvatten om deze visie in de praktijk te brengen.

Dr. Bill Banning, auteur van: Leraren, wat boeit jullie? Theoretisch en empirisch onderzoek naar roeping binnen het professioneel zelfverstaan (Tilburg University / Garant Antwerpen, 22 april 2015)

Workshop 2 Hoe ontwerp je flexibel onderwijs? Grenzeloos leren in de praktijk, door Michiel Santegoeds en Lotte de Rooij, procesregisseurs van de kenniskring ‘flexibele school’ van Scholengemeenschap INOS in Breda
Onderwijs zo vormgeven dat het recht doet aan wat kinderen van nu nodig hebben; Hoe doe je dat? We voelen als onderwijsprofessionals steeds meer dat het 'traditionele' onderwijs niet meer bij deze tijd past. Maar anders lesgeven -onderwijs als grenzeloos leren- is niet zo maar gedaan. In deze workshop worden twee instrumenten gepresenteerd, die met de kenniskring 'Flexibele School' zijn ontwikkeld. Als deelnemer ga je tijdens de workshop aan de hand van deze instrumenten concreet aan de slag met het ontwerpen van onderwijs (in de vorm van een les of project). Lotte en Michiel dagen ‘de ontwerpteams’ hierbij continu uit om buiten de gebaande paden te denken en een grenzeloos ontwerp te maken.

Workshop 3 Oud ontmoet jong, door Niels de Beer, Hogeschooldocent Academie voor Gezondheidszorg & Sjors van Liempt, leerkracht Basisschool de Zandberg, Inos
Mensen in contact met elkaar brengen is tegenwoordig makkelijker dan ooit tevoren. Toch merken we steeds vaker dat ouderen in een isolement geraken. Dat, terwijl de ouderen nog veel te bieden hebben voor de huidige maatschappij. In deze workshop maakt u kennis met het project ‘Oud ontmoet jong’. Leerlingen starten hierbij een onderzoek, waaraan een “oudere” gekoppeld kan worden als bron van informatie. Op die manier snijdt het mes aan twee kanten: de leerling krijgt onderwijs op een levendige en interessante manier, en de oudere wordt meer betrokken in de maatschappij.

Workshop 4 Workshop Kritisch denken in de basisschool, herhaling, door Suzan van Brussel, Hogeschooldocent Pabo Avans
Vanuit het lectoraat Leerkracht staat de ontwikkeling van leerkrachten centraal en dus ook de bezieling van de leerkracht en de rol die hij heeft bij de persoonsvorming van het kind. Binnen dit lectoraat is Suzan van Brussel gestart met een promotieonderzoek naar 'kritisch denken' van leerkrachten basisonderwijs. In deze workshop presenteert zij actuele theorie rondom 'kritisch denken' en hoe leerkrachten en leerlingen dit kunnen leren. Daarna gaat u samen actief verkennen wat het ruime begrip 'kritisch denken' op de basisschool kan betekenen voor leerkrachten en voor het leerproces van kinderen op de basisschool.

Workshop 5 Spelenderwijs, door Patrick van Lommel, Hogeschooldocent Pabo Avans & Vera van Jaarsveld, docent Pabo Avans Hogeschool
In deze workshop spelen we een spel waarin u geïnspireerd, gemotiveerd en uitgedaagd wordt om elke dag met een glimlach leraar te zijn. Met dit spel onderzoekt u samen met anderen wat voor u belangrijk is en wat dit betekent voor bezieling in het onderwijs. Zo wordt u spelender…wijs.
Max. aantal deelnemers: 12 deelnemers.

Workshop 6 Positieve psychologie, door Bodo Bombosch Msc, orthopedagoog, docent en onderzoeker aan de Avans Hogeschool Breda
Wat wens je een kind het allermeest toe in zijn of haar leven? Als je jezelf deze vraag stelt, dan antwoord je waarschijnlijk niet dat je hoopt dat het kind vooral heel slim wordt, alles zal weten over aardrijkskunde of veel geld zal verdienen. Je antwoord zal eerder te maken hebben met 'gelukkig zijn', of met iets dat daarop lijkt. Intuïtief weten we dat het leven niet alleen gaat om zaken als kennis vergaren of geld verdienen, maar dat er iets anders is dat belangrijker is, namelijk 'gelukkig zijn'. Intuïtief denken we misschien ook dat dit iets ongrijpbaars is waar we alleen op kunnen hopen, maar dat is niet zo. School is een plek voor ontplooiing en ontwikkeling, dus waarom beginnen we hier niet met onze kinderen te leren hoe gelukkig te zijn? In deze workshop geef ik een korte introductie in de Positieve Psychologie vanuit theoretische achtergronden en geef ik je handreikingen over hoe jij dit in kan zetten in jouw klas.

Workshop 7 Dagonderwijs aan hoogbegaafden, door Judith Zom, leerkracht Basisonderwijs, KPO Roosendaal
Wanneer we ons afvragen hoe onderwijs voor al onze kinderen zo ingericht kan worden, dat ieder kind zich kan ontplooien en het beste uit zichzelf kan halen, bedoelen we daar natuurlijk ook onze hoogbegaafde leerlingen mee. Maar wat is hoogbegaafdheid? Waar lopen hoogbegaafde kinderen tegenaan? Wat is het nut van dagonderwijs aan hoogbegaafden en wat doen we daar anders dan op een reguliere school? Aan het eind van deze workshop kun je deze vragen beantwoorden en heb je kennis opgedaan die je toe kunt passen in je eigen praktijk!

Workshop 8 Persoonsvorming bij de politie, door Huub Strous, docent en coördinator School voor Politieleiderschap en Ricardo Lanza, docent Politieacademie
In het politieonderwijs is persoonsvorming een belangrijk uitgangspunt. Het gaat om meer dan alleen het overbrengen van kennis en vaardigheden. Er wordt ook veel aandacht besteed aan houding en vorming van (toekomstige) politiemensen. Om welke (beroeps)houding gaat het dan? En welk gewenst gedrag betreft het? Welke instrumenten worden daartoe in de opleiding en de ontwikkeling van politiemensen ingezet? Wat zouden deze voorbeelden kunnen betekenen voor de praktijk van het basisonderwijs?
Docenten van de School voor Politieleiderschap zullen aan de hand van voorbeelden en dilemma’s uit de (onderwijs- en politie) praktijk hun ervaringen met vorming van studenten delen.

Workshop 9 Bezieling door kunst, door Erica van de Kerkhof, Theater Artemis
In “De kinderen die alles weten” en “De man die alles weet”, een kunstproject en een theatervoorstelling van Theater Artemis, lijkt het weten centraal te staan. Zeker niet… het gaat om de vragen.
De levensvragen die het startpunt vormen van het project en de vragen die kinderen willen stellen aan die man die alles weet. Vragen waarop geen antwoord nodig is, maar een (creatieve) zoektocht ernaar misschien wel. Vraagt u mee?
Kinderen dachten na over de liefde: https://vimeo.com/124614380

Tweede keynote lezing
16.05 - 16.45 uur    
 Morele inspiratie in het onderwijs, door Wouter Sanderse, Lector Beroepsethiek van de leraar, Fontys Hogeschool
Veel leraren hebben ooit voor hun beroep gekozen vanuit een morele inspiratie. Ze willen bijvoorbeeld het verschil maken in het leven van kinderen, eraan bijdragen dat ze gelukkige mensen worden die goed omgaan met anderen. Eenmaal voor de klas komen ze erachter dat het ook of vooral om andere dingen draait, waardoor die oorspronkelijke inspiratie ondergesneeuwd raakt. In de lezing wil ik kritisch kijken naar de rol die de lerarenopleidingen in dat proces heeft gespeeld. Vervolgens wil ik vooral ingaan op de manieren waarop opleiding en scholen samen de bezieling van leraren juist kan verfijnen en versterken. 

Aanmelden Symposium

Laatst bijgewerkt op 8 maart 2016.