Avans Nieuwsbrieven

SEnD-Lab: brug tussen onderzoek en onderwijs

14 februari 2019 door Expertisecentrum Technische Innovatie

Door de komst van het SEnD-Lab in lokaal LA121 (aan de Lovensdijkstraat 61 in Breda) wordt een brug geslagen tussen het onderzoek uit het lectoraat Smart Energy en het onderwijs. Er is een ‘platform’ gecreëerd waar studenten, docenten, onderzoekers en werkveldpartners samen kunnen experimenteren en praktijkgericht onderzoek verrichten. SEnD staat voor Smart Energy Delivery Lab.

In het lab kun je met fysieke elementen op schaal energiestromen simuleren. Energie wordt aangeboden vanuit duurzame energiebronnen, zoals wind-, water- of zonne-energie. De opgewekte energie komt terecht bij een verbruiker of in een batterij energieopslag om vervolgens te kunnen leveren aan de gebruikers (openbare verlichting, huishoudens, elektrisch vervoer).

Balans tussen vraag en aanbod
Met het SEnD-Lab kun je op zoek gaan naar een balans tussen vraag (gebruiker) en aanbod (productie) van energie. Hier kun je verschillende vraagstukken over de energietransitie aan koppelen. Werkveldpartners dragen praktijk cases aan die in het SEnD-lab uitgewerkt kunnen worden. Het SEnD-Lab is ingestoken met een multidisciplinaire gedachte. Zo komen er diverse disciplines bij kijken, zoals technische informatica, elektrotechniek en werktuigbouwkunde. De eerste fase van het SEnD-lab is in 2018 in bedrijf gesteld en is naar verwachting vanaf september 2019 volledig operationeel.

Voor wie?
Voor studenten is het van belang om hun kennis en kunde te vergroten, te experimenteren en op deze wijze ook te werken aan een onderzoekende houding. Daar draagt het SEnD-Lab aan bij. Voor docenten helpt het SEnD-Lab om hun kennis up-to-date te houden, lessen voor te bereiden en onderzoek te doen aan praktijkgerichte cases. Werkveldpartners werken zelf niet in het SEnD lab, maar dragen praktijk cases aan die in het SEnD-lab kunnen worden uitgewerkt. Daarnaast maakt het een belangrijk onderdeel uit van het onderzoeksproject 'Energy Learning Community'.

Energy Learning Community
Het project richt zich op het opzetten van een Energy Learning Community (ELC), waarin MBO, HBO en WO met elkaar samenwerken om technici op te leiden en studenten in contact te brengen met het MKB om nieuwe energie-gerelateerde innovaties te ontwikkelen en versneld naar de markt te brengen. Samen met de TU Eindhoven gaan Avans Hogeschool, het Summa College, Exentr (waarin TU/e, Eneco, Enpuls, Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij en Brainport Development zich verenigd hebben), Team RED, Omines en LEDDriven een Energy Learning Community inrichten rondom Smart Grids.

Meer weten?
Neem dan contact op met docentonderzoeker Redouane Eddeane.

Laatst bijgewerkt op 14 februari 2019.